Blog o zdrowiu

Udar mózgu

Jak mu zapobiec, lub wrócić do zdrowia po udarze?

Jak jeszcze pracowałam na etacie, to pierwszy raz spotkałam się z tą chorobą u osoby, która dostała udaru, a była to moja serdeczna koleżanka i ta informacja mną bardzo wstrząsnęła. To był czas w moim życiu, kiedy nie zdawałam sobie sprawy jak na nasze zdrowie ma wpływ, tryb życia.

 

Wracając do udaru mózgu, to muszę powiedzieć, że wzbudza on ogromny lęk. Jeśli już do niego dojdzie, to trudno go leczyć, a u o osób, którym udało się przeżyć, następstwa bywają dramatyczne. Faktem jest jednak, że w 80% przypadków możliwe byłoby uniknięcie udaru…
Zastosuj najlepszą strategię i uchroń się przed nim, zanim będzie za późno.

Sygnały ostrzegawcze udaru mózgu
W razie wystąpienia udaru mózgu liczy się czas. Im później zostanie udzielona pomoc, tym mniej szans na powrót do zdrowia, a nawet mniej szans na przeżycie.
Jak najszybciej dzwoń po pogotowie, jeśli zauważysz:
• nagłe pojawienie się drętwienia lub osłabienia po jednej stronie ciała: dłoni, ręki, nogi,  twarzy itd.
• nagłe pojawienie się trudności w mówieniu lub w rozumieniu mowy,
• nagłe zaburzenia widzenia,
• silny ból głowy, zawroty głowy.

Czym jest udar mózgu?

Udar mózgu można porównać do tsunami mózgu. Występuje głównie u osób powyżej 65 roku życia, jednak może się pojawić w każdym przedziale wiekowym, bez wyjątku, nawet u młodych dorosłych, zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet.
Większość przypadków udaru mózgu powstaje w wyniku zablokowania krążenia krwi w tętnicy prowadzącej do mózgu. Komórki nerwowe w zablokowanym obszarze zostają pozbawione tlenu oraz glukozy i umierają. To jest niedokrwienny udar mózgu.

Żeby uniknąć udaru mózgu, trzeba stosować profilaktykę, a jej zasady to możemy streścić w trzech punktach:

  1. zmniejszyć ryzyko tworzenia się zakrzepów,
  2. kontrolowanie ciśnienia tętniczego, gdyż nadciśnienie jest istotnym czynnikiem ryzyka,
  3. prowadzeniem trybu życia chroniącego przed udarem.

Nie będę tutaj pisać, co na krzepliwość, albo jakie leki stosować, bo takie informacje to udziela lekarz. Natomiast ja napiszę Ci jakie zamienniki naturalne możesz stosować np. zamiast aspiryny, bo taka jest zalecana na rozrzedzenie krwi. Jest to omega-3, aby uzyskać dobre rozrzedzenie krwi, należy suplementować 3 gramy oleju rybiego (tranu) dziennie.Przy czym należy jednocześnie unikać olejów zawierających duże ilości omega-6(oleju słonecznikowego, z pestek winogron, sojowego, krokoszowego i kukurydzianego), ponieważ zwiększają reaktywność płytek krwi i ułatwiają krzepnięcie. Powinieneś także unikać stosowanych przemysłowo kwasów tłuszczowych trans, obecnych w olejach uwodornionych, w niektórych margarynach i wyrobach ciastkarskich. Czosnek, cebula i szalotka, tak jak aspiryna, silnie wpływa na utrzymanie płynności krwi i ogranicza tworzenie się zakrzepów.
Spożywanie codziennie zaledwie 8 gramów cebuli lub szalotki albo 3 gramów czosnku pozwala wyraźnie poprawić płynność krwi.

Sport dla zdrowia.

Zdecydowany wpływ ma już umiarkowana i regularna aktywność fizyczna : może to być 30 minut szybkiego marszu od 5 do 7 razy w tygodniu.

Dieta śródziemnomorska. 

Głównym składnikiem tej diety są rośliny:

  • W każdym posiłku dużo warzyw, w każdym kolorze, dobierane w zależności od pory roku.
  • Rośliny strączkowe, z uwagi na dużą zawartość błonnika pokarmowego.
  • Świeże owoce sezonowe: co najmniej 2 razy dziennie. Kilka owoców suszonych i roślin oleistych.
  • Zboża z pełnego przemiału lub z pół przemiału, ekologiczne, jeśli nadal czujemy głód lub jeśli uprawiamy sport.

Produkty pochodzenia zwierzęcego (jaja, mięso, ryby) spożywane są z umiarem, od jednej do dwóch porcji dziennie. Należy ograniczyć sól, zarówno tę samodzielnie dodawaną, jak i obecną w wyrobach wytwarzanych przemysłowo. Zamiast soli lepiej dodawać czosnek, cebulę, aromatyczne zioła i przyprawy.

Źródłem informacji jest publikacja „Naturalnie Zdrowym Być” i nie mogą być traktowane jak indywidualne porady lecznicze.

P.S. Zalecam, aby przed jakimkolwiek rozpoczęciem kuracji skonsultować się z lekarzem lub terapeutą.